Váš web je zbytečný

„99% webů je zastaralých“

Jeff Zeldman, autor knihy Designing with Web Standards

Přestože se počet webových stránek neustále zvětšuje, většina z nich nereaguje na to, jak se svět točí. Následky všichni známe: stránky jsou pomalé, některé prvky zcela nefunkční a závislé na konkrétním prohlížeči. Mobilem točíme a zoomujeme, abychom si potom mohli začít hledat brýle. A přitom to na monitoru tak pěkně fungovalo.

Jednu chvíli to vypadalo, že všechny problémy vyřeší jeden dominantní hráč, který si koupí podstatnou část trhu prohlížečů, a bude po problému. Stalo se však něco přesně opačného. Webových prohlížečů přibývá, stejně tak, jako přibývá zařízení, kterými na web přistupujeme. Je už zcela zřejmé, že bez dodržování webových standardů se neobejdeme, protože Google Chrome, Firefox ani Microsoft Explorer nikdy nebude mít rozhodující většinu. Vývojářům ani majitelům webů, pokud chtějí být na webu dosažitelní, nezbude nic jiného, než se přizpůsobit a bořit a budovat své stránky podle webových standardů.

Pokud dříve bylo rozhodujícím kritériem pro stránky jejich vizuální přitažlivost, nyní je nutné oddělit prezentační stránku webu od jeho obsahu. Ten musí být čitelný nejen pro lidi, ale i pro vyhledávače, jako je Google nebo Seznam. Rozvíjí se sémantický web, iniciativa, kterou iniciovala nepřekvapivě skupina tří nejsilnějších vyhledávačů planety: Bing, Google, Yahoo a ruský Yandex. Pokud vás zajímají detaily, najdete je na stránkách Schema.org. Jeho podstatou je rozšíření informací o obsahu tím, že se do popisu stránek přidá mimo informací o formátování i informace o významu prezentovaných dat. O vizuální prezentaci na základě významu dat se postará technologie kaskádových stylů doplněná o skriptovací funkcionalitu. Ta zlepší jejich použitelnost a přinese uživatelskou přívětivost, na kterou jsou uživatelé zvyklí z aplikací instalovaných na jejich počítači.

Je ještě jeden důvod, proč stránky zastarávají. Postupem času se mění role internetu v obchodu i v každodenním životě. Stránky navržené v minulém století se odlišují od novějších hlavně tím, že ty staré napodobují nástěnky a reklamní plochy, zatímco ty novější nabízejí možnost obousměrné komunikace nebo uzavírání obchodních transakcí, jako jsou rezervace, objednávky a podobně. Každé podnikání má jiný a proměnlivý příběh. V tomto příběhu může hrát web novou roli. 

Každý web nemusí být e-shop nebo blog. Může být tím, čím ho chcete mít. Rozvíjení vašeho příběhu je zcela na vás, to za vás nemůže udělat nikdo jiný, ale pokud máte nápad a hledáte někoho, s kým se o tom chcete bavit, jsem tu pro vás.